Powered by Blogger.
RSS

Marriage !


Haii ! !
tetiba ajew rasa macam nak talk pasal nim :)
Marriage 
or
Perkahwinan 
kenapa lhaa tibe-2 jew budak kecik nie post pasal nie eak ?
hahaha3 , just sharing .




semua orang nak kawen kan ? *tipu lha kalau ada yang cakap tak nak*
setiap wanita diciptakan dengan perasaan ingin desayangi , dimanjai , dan dibelai ~ *fact*
aku tengok sekarang nie , ramai yang budak-2 umur belasan tahun da kawen ,
*laku betul diorang nie karn*
bila di tanya , dari persepi agamanya, memang islam menggalakkan perkahwinan , kahwinkanlah anak perempuanmu apabila umur mereka mencecah 17/18 tahun ~ *lupa lha pulak , tapi antara nie jew lha*
kenapa yea ISLAM menyarankan macam nie ?

dari sumber yang boleh dipercayai , apabila anak gadis mula berganjak dari dunia remaja ke dunia dewasa , perasaan untuk dimajai , dikasihi da lebih kepada mempunyai teman hidup akan mula dirasai oleh mereka , 
maka , untuk mengelakkan masalah maksiat dan gejala sosial , perkahwinan lebih disarankan dalam islam ,

Sabda Rasulullah s.a.w: Apabila datang kepadamu seorang laki-laki untuk meminang, yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi. (H.R. Tirmidzi dan Ahmad)
tue bagi wanita , bagi lelaki pula , umur 23 tahun , dimana mereka sudah matang untuk memikirkan masa depan , mempunyai pekerjaan *dalam erti kata laen , mampu menyara keluarga*

Firman Allah: Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui. (An-Nur:32)


tapi usia tak pernah menjadi titik tolak kepada semua nie , yang halal itu jauh lebih baek *

Umar bin al-Khattab r.a telah berkata: Kahwinlah anak-anak kamu apabila sampai baligh, janganlah kamu menanggung dosa-dosa mereka. (Disebut oleh Ibnu Jauzi dalam Ahkam An-Nisa)


tak salah kawen dalam usia muda , kerana apabila seseorang itu mendirikan rumah tangga , maka mereka akan mula menjadi seorang yang bertanggungjawab dan  berfikiran lebih matang .

Sabda Rasulullah s.a.w: Tiga golongan yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah s.w.t, seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya. (H.R. Thabrani)



*Tahniah pada mereka yang sudah mendirikan rumah tangga , sesunnguhnya kamu telah menunaikan sunnah nabi *

Rasulullah s.a.w bersabda: Siapa yang benci dengan cara hidup (sunnah) ku maka dia tidak termasuk golonganku. (H.R. Bukhari dan Muslim)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment